Jeśli chcesz poważniej wkroczyć w świat lotnictwa, ale nie wiesz czy masz odpowiednie umiejętności, to właśnie kurs i egzamin MEP(L) jest świetnym testem. MEP(L) tłumaczymy jako Multi Engine Piston (Land) – samolot wielosilnikowy tłokowy (lądowy).
Jeśli opanujesz maszyny dwusilnikowe i poradzisz sobie z komunikacją na oficjalnym egzaminie, to znaczy, że naprawdę masz predyspozycje na dobrego pilota! Jak będzie przebiegała droga do egzaminu w Smart Aero?
Po pierwsze – teoria
Zajęcia rozpoczniemy od części teoretycznej, dzięki której kursanci poznają podstawowe różnice w budowie i obsłudze samolotów jedno i dwusilnikowych. Trwa on zazwyczaj tylko 7 godzin i zazwyczaj są to wykłady stacjonarne, ale ze względu na koronawirusową sytuację, obecnie mogą się one odbywać zdalnie. Polecamy również odbyć szkolenie teoretyczne i praktyczne VFR NOC i IR(A) na samolotach jednosilnikowych, dzięki którym poznasz lepiej zasady komunikacji w ruchu kontrolowanym . Jest to istotne, ponieważ egzamin będzie się odbywał na prawdziwym lotnisku kontrolowanym a nie “aeroklubowym trawniku” ;). W Smart Aero wszystkie loty wykonujemy z Warszawskiego Modlina, które jest dość dużym portem lotniczym, dlatego powinieneś szybko przypomnieć sobie jak wygląda komunikacja w ruchu kontrolowanym.
Szkolenie praktyczne
To minimum 6 godzin nalotu na małym, wielosilnikowym samolocie. U nas tę rolę pełni kompletnie odnowiony Piper PA 30 Twin Comanche – sprawdzona maszyna, znana z bardzo dobrych osiągów i niskiego zużycia paliwa, jak na swój wiek i klasę. Na kursie poznasz tajniki pilotowania i specyficzne zachowania samolotów wielosilnikowych, które nie występują
w przypadku pilotowania samolotów jednosilnikowych. Tutaj możesz spotkać się na przykład z awarią jednego z silników.
Egzamin MEP(L)
Jest oficjalnie podzielony na sześć sekcji, z czego jedna posiada dodatkowe podpunkty – dokładny dokument możecie zobaczyć pod tym linkiem. Może więc Cię spotkać wiele niespodzianek. W skrócie podane sekcje to:
- Odlot – procedury kontrolne przed lotem, uruchamianie silnika i procedury startowe;
- Pilotaż (VMC) – lot po prostej z różnymi prędkościami, głębokie zakręty, przeciągnięcia
i wyprowadzanie; - Procedury podczas przelotu – plan lotu, utrzymywanie wysokości i prędkości, zarządzanie lotem i współpraca z ATC;
- Przylot i lądowanie – lądowanie normalne, bez klap, z bocznym wiatrem, lądowanie na mocy jałowej silnika;
- Procedury w sytuacjach anormalnych i awaryjnych – wyłączenie i włączenie silnika
w locie, symulowana awaria silnika i lądowanie przymusowe bez jednego silnika, przerwany start; - Symulowany lot z asymetrią ciągu – symulacja awarii silnika podczas startu maszyny, podejścia do lądowania przy niesymetrycznym ciągu.