Gdzie się szkolić w Warszawie?

Chcesz kształcić się do zawodu pilota ? Wymaga to podjęcia wielu ważnych decyzji, w tym między innymi znalezienia odpowiedniego miejsca, w którym można odbyć szkolenia i wykonywać loty. Odkryj gdzie znajdziesz ośrodki szkolenia lotniczego w Warszawie i jej okolicach.

EPBC czyli Warszawa Babice (tzw. lotnisko na Bemowie)

To najbardziej znane i w zasadzie jedyne czynne lotnisko w Stolicy, na którym można odbyć szkolenia lotnicze. Od wielu lat służy za lotnisko bazowe m.in. Aeroklubowi Warszawskiemu, korzystają z niego służby Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, Policji oraz kilka prywatnych ośrodków szkolenia lotniczego. Swoje początki miało ono jako lotnisko wojskowe. Już w czasach zaborów teren ten był wykorzystywany jako lotnisko trawiaste dla samolotów carskiej Rosji, a w późniejszym okresie – Niemiec.

Lotnisko to dysponuje obecnie dwoma równoległymi drogami startowymi. Jedna z nich jest betonowa, (28L/10R) o wymiarach 1300m x 90m, da druga trawiasta (28R/10L) o wymiarach 1000m x 150m.

Niestety z uwagi na silną działalność urbanizacyjną Warszawy, w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz zmniejszenia uciążliwości działalności lotniska dla okolicznych mieszkańców, wprowadzono niestandardową, wydłużoną procedurę kręgu nadlotniskowego (jedyną w Polsce), która budzi pewne kontrowersje wśród pilotów i instruktorów. Pomimo tych kroków zaradczych działalność lotniska nadal powoduje skargi okolicznych mieszkańców. Domagają się oni m.in., aby loty szkoleniowe przenieść poza Warszawę, a na Bemowie utrzymać wyłącznie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe i Policję. Zmniejszenia uciążliwości lotniska, w którym w rekordowe dni odbywało się ok. 500 operacji lotniczych, żądali także radni dzielnic Bemowo i Żoliborz.

W 2019 Urząd m.st. Warszawy podjął decyzję, że od 30 marca 2020 loty komercyjne i szkoleniowe z lotniska odbywające się po 22-kilometrowym kręgu nad osiedlem Piaski, Trasą AK i Wisłą będą dozwolone wyłącznie od godz. 8.00 do 22.00. Ich liczba nie będzie mogła przekraczać 100 dziennie i 10 w ciągu godziny. Samoloty powinny zostać wyposażone w tzw. transpondery służące do identyfikacji lotu. Zainstalowanych ma zostać dziewięć stałych punktów monitorowania hałasu, a lokalizacja dwóch obecnych zostanie zmieniona. Ograniczenia te niestety w znacznym stopniu utrudniają prowadzone szkolenia i zmniejszają płynność wykonywanych operacji lotniczych.

EPMO czyli Airport Modlin 

To w pełni funkcjonalne, kontrolowane międzynarodowe lotnisko cywilne (co ciekawe podobnie jak Babice również o przeszłości wojskowej), z którego codziennie (przed ograniczeniami związanymi z COVID19) do wielu europejskich krajów wylatywały tysiące Polaków. Lotnisko ulokowane jest nieopodal Nowego Dworu Mazowieckiego, około 35 kilometrów od centrum Warszawy. Dojazd do lotniska z Warszawy zajmuje około 45 minut samochodem lub 60 minut Kolejami Mazowieckimi. Służy ono dzisiaj jako lotnisko cywilne, jest bazą przewoźników low costowych, linii czarterowych, ale także jako lotnisko szkoleniowe dwóm ośrodkom szkolenia m.in. Smart Aero Flight Academy. Droga startowa w Modlinie ma 2500m długości i 45m szerokości, gładki betonowy pas i brak przeszkód terenowych wokół. Krąg nadlotniskowy jest krótki i standardowy co poprawia efektywność wykonywanych szkoleń.

Jeśli chcesz uczyć się pilotażu w komfortowych warunkach na profesjonalnie wyposażonym lotnisku, nie tylko w celu wykonywania lotów turystycznych, ale po to by zostać w przyszłości pilotem liniowym, to szkolenie na Modlinie będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Na lotnisku w Modlinie od samego początku nauczysz się wykonywać operacje lotnicze w przestrzeni kontrolowanej, kołując, startując i lądując między pasażerskimi Boeingami 737 i nowoczesnymi biznes-jet’ami. Lotnisko kontrolowane to też szerokie możliwości zapoznawania się z profesjonalną frazeologią lotniczą prowadzoną w języku angielskim.