W przypadku, kiedy latanie samolotem chcemy potraktować jako zajęcie hobbystyczne warto posiadać licencję, która umożliwia loty na samolotach jednosilnikowych (tzw. SEP – single egnine piston). Mając odpowiednie uprawnienia mamy wówczas możliwość wykonywania niekomercyjnych lotów turystycznych w kontrolowanej i niekontrolowanej przestrzeni powietrznej.
Jakie uprawnienia dają możliwość pilotowania samolotów jednosilnikowych?
Każda osoba, która interesuje się tym, jak zacząć przygodę z lotnictwem powinna rozważyć podjęcie specjalistycznych kursów. Na początku poleca się zdobycie jednej dwóch podstawowych licencji, które dają możliwość wykonywania lotów na samolotach jednosilnikowych. Do tych licencji należy licencja pilota turystycznego PPL(A) oraz licencja pilota samolotowego rekreacyjnego LAPL.
Co to jest licencja pilota turystycznego PPL(A)?
Licencja pilota turystycznego PPL(A) to może być rozpoczęcie ścieżki kariery pilota zawodowego, ale także możliwość rozwijania nowego hobby, jakim jest latanie dla przyjemności. Licencja PPL(A) umożliwia wykonywanie lotów na samolotach jednosilnikowych, których maksymalna masa startowa nie przekracza 5700 kg. Posiadacz uprawnienia może wykonywać wyłącznie loty nieodpłatne w charakterze pilota dowódcy lub drugiego pilota.
Jak wygląda szkolenie na pilota turystycznego PPL(A)?
Osoba, która chce zdobyć licencję uprawniającą do wykonywania lotów na samolotach jednosilnikowych, musi przejść specjalne szkolenia. Kurs, dzięki któremu otrzymujemy licencję na turystycznego pilota samolotowego, składa się części teoretycznej oraz praktycznej. Nauka odbywa się w certyfikowanym do wykonywania szkoleń ośrodku szkolenia lotniczego i składa się z odpowiedniej ilości godzin nauki stacjonarnej oraz często nauki na platformie e-learningowej. Część praktyczna to około 45 godzin lotów samolotem. Kandydat starający się o licencję na czas trwania kursu otrzymuje niezbędne materiały dydaktyczne oraz wsparcie od instruktorów i doświadczonych specjalistów z dziedziny lotnictwa cywilnego.