Szkolenia lotnicze – jak zostać pilotem krok po kroku

Wiele osób, już nawet w pierwszych latach swojego życia marzy o tym, by zostać kiedyś pilotem samolotu. Najczęściej marzenia pozostają tylko marzeniami, a sami zajmujemy się innymi rzeczami, żyjąc w przeświadczeniu, że jest to zbyt skomplikowana i wręcz niemożliwa do zrealizowania droga. Nic bardziej mylnego – dlatego też poniżej wyjaśnimy Wam krok po kroku, jak wygląda ścieżka szkoleniowa, ile trwa oraz ile nas kosztuje. Musimy również pamiętać, że w zależności od potrzeb, czasu i możliwości finansowych nie musimy od razu porywać się na licencję pilota zawodowego, a poprzestać na szkoleniu na licencję pilota turystycznego (PPL(A)), ciesząc siebie oraz najbliższych lotami turystycznymi.

Jakie są podstawowe wymagania, by rozpocząć szkolenie lotnicze?

Wymagania w pewnych aspektach różnią się w zależności od tego, do jakiego szkolenia przystępujemy. Są jednak takie, które obowiązują nas na każdym szczebli nauki. Zaliczamy do nich przede wszystkim:

  • Osiągnięcie 16. roku życia w momencie rozpoczęcia szkolenia,
  • Osiągnięcie 17. roku życia w momencie ubiegania się o wydanie licencji PPL(A) oraz 18. roku życia w przypadku licencji CPL(A),
  • Podstawowa znajomość języka angielskiego w przypadku licencji PPL(A),
  • Posiadanie orzeczenia lotniczo-lekarskiego, co najmniej drugiej kategorii.

Szkolenie lotnicze do licencji pilota turystycznego PPL(A)

Jeśli marzysz o lataniu i jest ono Twoją pasją, to licencja pilota turystycznego PPL(A) będzie pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, by rozpocząć swoją karierę lotniczą. Co ciekawe, choć jest to pierwsza licencja, to tak naprawdę najważniejsza i kluczowa dla dalszych naszych losów. To bowiem na tym etapie budujemy swoje fundamenty wiedzy na temat lotnictwa i to zarówno pod względem teoretycznym, jak i praktycznym. Ponadto bez licencji turystycznej PPL(A), nie będziemy mogli dążyć do kolejnych wyzwań i uzyskiwać kolejnych uprawnień lotniczych.

Co powinniśmy wiedzieć przed przystąpieniem do szkolenia?

Jak już wspomnieliśmy, uzyskanie licencji pilota turystycznego PPL(A) jest pierwszym i najważniejszym krokiem w lotniczej przygodzie. Jest to też krok, który nauczy nas odpowiednich zachowań i nawyków, które będą nam już towarzyszyć także przy okazji zdobywania kolejnych licencji i uprawnień.

By rozpocząć szkolenie do licencji turystycznej samolotowej PPL(A) należy najpierw spełnić kilka warunków, które są niezbędne. Zaliczamy do nich przede wszystkim:

  • Ukończenie 16. roku życia i uzyskanie pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego,
  • Posiadanie aktualnych badań lotniczych kategorii drugiej w jednym z certyfikowanych ośrodków medycyny lotniczej,
  • Posiadanie wykształcenia co najmniej gimnazjalnego.

Samo szkolenie do licencji pilota turystycznego PPL(A) składa się z dwóch głównych części. Pierwsza z nich to część teoretyczna, która obejmuje takie przedmioty jak:

  • Prawo lotnicze,
  • Nawigację,
  • Procedury operacyjne,
  • Zasady lotu,
  • Łączność,
  • Osiągi i planowanie lotu,
  • Ogólną wiedzę o samolocie,
  • Meteorologię,
  • Medycynę lotniczą, czyli możliwości i ograniczenia człowieka.

Zaletą nauki w szkole lotniczej jest fakt, że nie musimy uczestniczyć we wszystkich zajęciach. Osoby, które z różnych względów nie mogą brać udziału w stacjonarnych zajęciach, mogą przystąpić do modułowego kursu na naszej autorskiej platformie e-learningowej, gdzie większość nauki odbywa się zdalnie. Pamiętajmy jednak, że teoria, jak w każdej dziedzinie, to nie wszystko. Po ukończeniu kursu teoretycznego i zdaniu wewnętrznych egzaminów z poszczególnych przedmiotów, możemy przystąpić do drugiej części kursu, czyli do nauki praktycznej. Szkolenie praktyczne odbywa się zazwyczaj na dwuosobowym samolocie Cessna 152. Należy również nadmienić, że w tym czasie musimy wykonać minimum 45 godzin lotów, w tym około 11 godzin lotów samodzielnych nadzorowanych przez naszego instruktora.

Szkolenie do uprawnienia VFR noc

Jeśli posiadamy już licencję pilota turystycznego PPL(A), ale wiążemy dalsze plany z lotnictwem, to kolejnym krokiem może być ukończenie szkolenia z zakresu wykonywania lotów nocnych, czyli NVFR. Takie szkolenie nie jest już tak czasochłonne, ponieważ najczęściej składa się ono z jednodniowego kursu teoretycznego, po którym następuje szkolenie praktyczne. To szkolenie z kolei składa się z minimum 5 godzin lotów nocnych z instruktorem oraz samodzielnych lądowań pod jego nadzorem. Szkolenia prowadzone przez Smart Aero Flight Academy odbywają się na profesjonalnie oświetlonym lotnisku kontrolowanym w Modlinie, dzięki czemu loty są niezwykle bezpieczne, ale także piękne i ekscytujące.

Szkolenie do uprawnień MEP(L)

Posiadając już licencję turystyczną PPL(A) oraz uprawnienia VFR noc, kolejnym etapem jest w końcu przejście do samolotu wielosilnikowego. Dwa silniki w samolocie to przede wszystkim zwiększone bezpieczeństwo w trakcie lotu, ale należy również pamiętać, że prowadzenie takiej maszyny jest znacznie bardziej skomplikowane. Dlatego też szkolenie MEP(L) w Smart Aero Flight Academy odbywa się pod nadzorem tylko najbardziej doświadczonych i wykwalifikowanych instruktorów, którzy zapoznają Cię z charakterystyką samolotu wielosilnikowego.

Co istotne, szkolenie do uprawnień MEP(L) jest jedną ze składowych licencji PPL(A) lub CPL(A), o której wspomnimy w dalszej części artykułu. Zgodnie z wymaganiami składa się ono z 7-10 godzinowego szkolenia teoretycznego oraz minimum 6-godzinnego szkolenia praktycznego na samolocie Piper PA30 Twin Comanche.

Jakie wymagania należy spełnić, by rozpocząć szkolenie do uprawnień MEP(L)?

Jak w przypadku poprzednich szkoleń, tak i tu musimy spełniać kilka wstępnych wymagań, które pozwolą nam przystąpić do uczestnictwa w kursie. Należą do nich głównie:

  • Posiadanie licencji CPL(A) lub licencji PPL(A), ale z nalotem minimum 70 godzin w charakterze pilota dowódcy (PIC),
  • Posiadanie orzeczenia lotniczo-lekarskiego kategorii pierwszej lub drugiej.

Szkolenie do uprawnień MEP(L), jak już wspomnieliśmy, składa się z części teoretycznej i praktycznej. Pierwsza część to 7-10 godzin nauki w trybie stacjonarnym, na terenie szkoły lotniczej, z kolei druga składa się z 6 godzin lotów z instruktorem na samolocie Piper PA30 Twin Comanche. W skład programu szkolenia wchodzą takie elementy jak:

  • Loty po kręgu,
  • Loty do strefy,
  • Loty po kręgu czyli nauka startów i lądowania dwusilnikowym samolotem typu complex,
  • Loty z ciągiem niesymetrycznym,
  • Procedury radzenia sobie z wystąpieniem awarii jednego z silników,
  • Techniki sterowania samolotem z asymetrią ciągu etc..

Jak więc widzimy, w trakcie szkolenia jesteśmy w stanie nauczyć się bardzo wiele oraz doświadczyć w sposób kontrolowany symulowanych sytuacji awaryjnych, z którymi będziemy mogli sobie doskonale poradzić. Ukończenie tego kursu to przepustka do odbywania lotów samolotami wielosilnikowymi, czyli samolotami dającymi największe bezpieczeństwo w trakcie lotu. Co więcej, tego typu samoloty są znacznie szybsze i pozwalają na pokonywanie o wiele dłuższych dystansów bez konieczności tankowania. Jeżeli więc jesteśmy zainteresowani dalszym rozwojem i w przyszłości chcemy być pilotem linii lotniczych, to uprawnienia MEP(L) są nieodzownym elementem tej drogi.

Szkolenie do licencji liniowej pilota samolotowego ATPL(A)

Jest to kluczowa licencja, która pozwala przesiąść się nam z samolotów turystycznych, na większe samoloty pasażerskie lub cargo i w końcu nie tylko czerpać przyjemność z latania, ale również z zarabiania pieniędzy. Co za tym idzie, jest to kolejny i zarazem najczęściej ostatni kluczowy przystanek na drodze do kariery pilota liniowego! Ten typ szkolenia rekomendujemy przede wszystkim dla tych osób, które chcą zdobyć nowe umiejętności, rozpocząć pracę zarobkową poprzez latanie oraz poszerzyć swoje dotychczasowe kompetencje.

Jakie wymagania należy spełniać, by przystąpić do szkolenia?

W przypadku licencji ATPL(A) wymagania są już nieco większe, aniżeli w przypadku licencji turystycznej PPL(A). Po pierwsze oferta jest skierowana wyłącznie do osób, które takową licencję już posiadają i dysponują ważnymi badaniami lotniczo-lekarskimi. Z takiego szkolenia powinny skorzystać również Ci, którzy w niedalekiej przyszłości planują wykonywać loty komercyjne i aplikować do linii lotniczych. Ponadto, by przystąpić do szkolenia ATPL(A) niezbędne jest:

  • Ukończenie 17 roku życia (a w momencie ubiegania się o wydanie licencji wiek 18 lat),
  • Posiadanie wykształcenia co najmniej gimnazjalnego,
  • Posiadanie orzeczenia lotniczo-lekarskiego,
  • Ważna licencja pilota samolotowego PPL(A) lub CPL(A),

Samo szkolenie do licencji liniowej pilota samolotowego ATPL(A) składa się z części teoretycznej. W tym jednak przypadku kurs teoretyczny składa się aż z 650 godzin nauki, w której skład wchodzą takie przedmioty jak:

  • Prawo lotnicze i procedury ruchu lotniczego,
  • Wiedza ogólna o samolocie,
  • Osiągi w locie i planowanie,
  • Wyposażenie pokładowe, elektronika i awionika,
  • Masa i wyważenie,
  • Planowanie i monitorowanie lotu,
  • Człowiek możliwości i ograniczenia,
  • Meteorologia,
  • Nawigacja ogólna,
  • Radionawigacja,
  • Procedury operacyjne,
  • Zasady lotu,
  • Łączność.

Szkolenie to w części prowadzone jest zazwyczaj metodą ”distance learning”, dzięki czemu, tak jak napisaliśmy na początku, nie ma konieczności uczestniczenia stacjonarnie we wszystkich zajęciach. Przekłada się to w rezultacie na około 120 godzin wykładów stacjonarnych i 530 godzin nauki zdalnej, we własnym zakresie. Jeśli szkolenie teoretyczne ukończymy z pozytywnym wynikiem, będziemy mogli przejść do części praktycznej, która da nam możliwość uzyskania licencji zawodowej CPL(A) oraz możliwość uzyskania uprawnień do lotów wg wskazań przyrządów IR(A).

Pamiętajmy jednak, ze dopiero uzyskanie wszystkich uprawnień, czyli CPL(A), IR(A), MEPL(A) oraz zdany uprzednio egzamin teoretyczny do ATPL w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, da nam tzw. przepustkę do otrzymania licencji liniowej zamrożonej (ATPL(A) Frozen). Co to oznacza w praktyce? Otóż, dzięki takiej licencji możemy pełnić rolę pierwszego oficera w załodze wieloosobowej, jednakże, by odmrozić wspomnianą licencje, jesteśmy zobligowani do wylatania minimum 1500 godzin, w których skład wejdzie co najmniej 300 godzin w IR(A) oraz co najmniej 200 godzin w załodze wieloosobowej.