Jakie uprawnienia należy zdobyć, aby zostać pilotem.
Każda osoba, która chciałaby zdobyć uprawnienia do wykonywania lotów w celach rekreacyjnych lub zawodowych, musi przejść specjalistyczne szkolenia. Zdobycie odpowiednich licencji daje możliwość wykonywania lotów – od tych hobbystycznych po tych w charakterze zawodowego pilota. Stąd już na etapie planowania kariery pilota, warto wiedzieć, jakie szkolenia umożliwią nam zdobycie uprawnień do wykonywania wymarzonych lotów.
Jak zostać pilotem samolotowym?
Chcąc zostać pilotem samolotowym, musimy posiadać odpowiednie uprawnienia. Aby zdobyć wymagane licencje, należy przystąpić do specjalistycznych szkoleń, po czym pozytywnie zdać egzamin w celu uzyskania konkretnej licencji i uprawnień do wykonywania lotów.
Istnieje kilka szkoleń, które przygotowują kandydata na pilota do zdobycia określonej licencji i uprawnień do lotów na różnych kategoriach samolotów i w różnych warunkach.
Czym jest licencja PPL(A)?
Licencja PPL(A), czyli licencja pilota turystycznego, to może być Twój pierwszy krok na drodze do rozpoczęcia kariery pilota. Szkolenie PPL(A), przygotowuje do zdobycia uprawnień do wykonywania lotów niekomercyjnych, samolotami, których masa startowa nie przekracza 5700 kg. Posiadacz uprawnienia PPL(A) może wykonywać jedynie loty w celach turystycznych oraz hobbystycznych, jednak niewątpliwym plusem licencji PPL(A) jest to, że na pokład samolotu można już zabierać pasażerów. Aby móc przystąpić do szkolenia trzeba mieć ukończone 16 lat w trakcie trwania kursu i skończone 17 lat w czasie podchodzenia do egzaminu. Należy mieć również specjalne zaświadczenie lekarskie oraz posiadać wykształcenie co najmniej gimnazjalne. Szkolenie składa się z około 100 godzin nauki teoretycznej oraz z 45 godzin lotów praktycznych.
Co to jest i jak wygląda szkolenie do licencji pilota zawodowego CPL(A)?
Zdobycie licencji zawodowego pilota samolotowego CPL(A) jest niezbędne dla każdej osoby, która chce zrobić karierę jako zawodowy pilot i rozwijać dalszą karierę w lotnictwie. Licencja CPL(A) umożliwia wykonywanie lotów w celach komercyjnych czyli zarobkowych, jako dowódca na samolotach z załogą jednoosobową lub jako drugi pilot na samolotach z załogą wieloosobową.
Licencję CPL(A) zdobywa się po ukończeniu szkolenia teoretycznego oraz praktycznego. Podczas takiego kursu kandydat doskonali swoje umiejętności lotów w trudniejszych warunkach atmosferycznych. Osoba starająca się o uprawnienia CPL(A) musi mieć ukończone 18 lat, posiadać wykształcenie co najmniej średnie oraz wykonane badania lotniczo-lekarskie kategorii I.
Szkolenie do licencji ATPL(A)
Szkolenie ATPL(A) to szkolenie teoretyczne na pilota liniowego. Skierowane jest głównie do osób, które posiadają już licencję pilota turystycznego PPL(A) i chcą kontynuować edukację, w celu zdobycia uprawnień pilota latającego w liniach lotniczych. W trakcie szkolenia do licencji ATPL(A) specjaliści z wielu dziedzin takich jak meteorologia, aerodynamika, komunikacja lotnicza, medycyna lotnicza, prawo lotnicze, nawigacja lotnicza, wiedza o budowie statków powietrznych etc., przekazują potrzebną wiedzę oraz doświadczenie przyszłemu pilotowi linii lotniczych. Po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminów otrzymuje się licencję ATPL(A) frozen, a po spełnieniu kolejnych wymagań m.in. w zakresie odbycia niezbędnej praktyki na certyfikowanych samolotach w załodze wieloosobowej, licencja ATPL(A) uzyskuje status „odmrożonej”.
Szkolenie w zakresie wykonywania lotów nocnych VFR NIGHT
Szkolenie do lotów nocnych VFR NIGHT to kurs dla osób, które chcą latać samolotami zarówno w dzień, jak i w nocy w warunkach pogodowych zapewniających widoczność Ziemi. Loty w warunkach nocnych są bardziej wymagające, ale zarazem ekscytujące dla pilotów. Aby móc latać w nocy konieczne jest zdobycie dodatkowych uprawnień, czyli właśnie uprawnienia NVFR.
Kurs uprawniający do wykonywania lotów nocnych NIGHT VFR składa się z jednego dnia nauki teoretycznej oraz z minimum 5 godzin lotów nocnych wraz z instruktorem. Po takim kursie kandydat jest przygotowywany do wykonywania startów, przelotów i lądowań w warunkach nocnych.
Czym jest szkolenie MEP(L)?
Szkolenie MEP(L) przygotowuje do wykonywania lotów na samolotach wielosilnikowych z napędem tłokowym. Samoloty wielosilnikowe, są nieco bardziej skomplikowane w sterowaniu ponieważ posiadają zwykle więcej niż jeden napęd, co z drugiej strony przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa lotu. Wymagają one jednak więcej umiejętności oraz doświadczenia od pilota. Każda osoba, która wiąże przyszłość z zawodowym pilotowaniem, powinna rozważyć zdobycie uprawnienia MEP(L).
Kurs przygotowujący do zdobycia uprawnień MEP(L) składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Nauka teorii składa się z około 8 godzin wykładów, a szkolenie praktyczne to minimum 6 godzin lotów wraz z instruktorem, który przedstawia dokładnie charakterystykę oraz zasady działania samolotów wielosilnikowych.
Szkolenie na uprawnienie instruktora samolotowego FI(A)
Szkolenie FI(A), przygotowuje do pracy w charakterze instruktora samolotowego. Dzięki zdobytym uprawnieniom instruktorskim FI(A) możemy prowadzić kursy teoretyczne i praktyczne przygotowujące do zdobycia konkretnych licencji lotniczych, a także przekazać swoją wiedzę i pasję kandydatom przygotowującym się do roli pilota. Kurs FI(A) składa się zwykle z 125 godzin nauki teoretycznej oraz z 30 godzin nauki praktycznej.
Szkolenie do uprawnienia instruktora w lotach według wskazań przyrządów IRI(A)
Szkolenie dla instruktora w lotach według wskazań przyrządów IRI(A), jest przeznaczone dla osób, które posiadają odpowiednie doświadczenie w lotach IFR i uprawnienie IR(A). Kurs do uprawnień instruktora w lotach według wskazań przyrządów IRI(A) składa się z 25 godzin nauki teoretycznej oraz 5 godzin nauki praktycznej. Warto również wiedzieć o tym, że nawet jeżeli nie posiadasz licencji FI(A) możesz podjąć się szkolenia IRI(A). W takim przypadku godziny nauki wydłużają się i szkolenie teoretyczne będzie trwać 50 godzin, a szkolenie praktyczne 10 godzin.
Jak dzielą się uprawnienia instruktorskie CRI(SP)S oraz CRI(SP)M?
- CRI(SP)SE/CRI(SP)ME – jest to uprawnienie instruktorskie na klasę samolotu z załogą jednoosobową.
- CRI(SP)SE – uprawnienie instruktorskie na klasę samolotu z załogą jednoosobową na samolotach jednosilnikowych tłokowych SEP(L).
- CRI(SP)ME – uprawnienie instruktorskie na klasę samolotu z załogą jednoosobową na samolotach wielosilnikowych tłokowych, lądowych MEP(L).