Ceny szkoleń do uzyskania licencji pilota

Pewnie niejednokrotnie mieliście okazję lecieć w podróż samolotem? Powodów takiego rejsu mogło być wiele – podróż służbowa, może wymarzone wakacje? Niezależnie jednak od tego, wielu osobom takie podniebne podróże bardzo się podobają i już od najmłodszych lat marzą o tym, by zasiąść kiedyś za sterami prawdziwego samolotu. Aktualny rozwój sprawił, że wcale nie musi być to tak odległym i drogim marzeniem, szczególnie jeśli nie zależy nam na długich, rejsowych trasach, a wyłącznie hobbystycznych wypadach. Poniżej postaramy się Wam zatem przybliżyć pokrótce najważniejsze szkolenia, jakie należy wykonać, by finalnie zostać pilotem samolotu, a także nakreślimy, z jakimi kosztami na danym etapie musicie się zmierzyć.

Szkolenie do licencji turystycznego pilota samolotowego PPL(A). Czyli początek przygody z lotnictwem

Jeśli zastanawiałeś się, od czego w ogóle należy zacząć, chcąc rozpocząć naukę latania, to to jest właśnie odpowiedź. Licencja pilota turystycznego PPL(A) jest bowiem początkiem lotniczej przygody. Podczas takiego kursu wykonamy swój pierwszy samodzielny lot, oczywiście pod nadzorem doświadczonego instruktora Smart Aero Flight Academy. Po pomyślnym zdaniu egzaminu teoretycznego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i praktycznego z egzaminatorem Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej, staniemy się użytkownikami przestrzeni powietrznej i to na terenie całej Unii Europejskiej! Do czego zatem uprawnia nas licencja PPL(A)? Przede wszystkim do niekomercyjnych lotów samolotami o masie startowej nie większej niż 5700 kg. Co to oznacza w praktyce? To, że co prawda nie możemy odbywać lotów zarobkowych, a jedynie turystyczno-rekreacyjne, ale możemy za to zabrać ze sobą pasażerów.

By z powodzeniem ukończyć szkolenie do licencji turystycznej pilota samolotowego PPL(A) konieczne jest przebrnięcie przez 100-godzinną część teoretyczną (np.: w układzie – 42 godziny nauki w szkole i 58 godzin nauki na platformie e-learnignowej) oraz minimum 45-godzinną część praktyczną, składającą się z lotów samolotem jednosilnikowym Cessna 152 lub Piper PA28.

Całkowity koszt takiego szkolenia do licencji PPL(A) w Smart Aero Flight Academy wynosi obecnie 37.590 zł brutto.

Szkolenie do uprawnień VFR Noc

Jeśli mamy już możliwość samodzielnego latania, ale chcielibyśmy to również robić po zmroku, to niezbędne jest ukończenie szkolenia do uprawnień VFR Noc, które daje nam właśnie taką możliwość. Taki kurs teoretyczny odbywa się najczęściej jednego dnia i składa się z minimum 5 godzin stacjonarnych wykładów z oraz minimum 5 godzin lotów nocnych z instruktorem. W tym czasie nauczymy się, chociażby sprawnie nawigować podczas lotów nocnych oraz oswoimy się ze startami i lądowaniami po zmroku.

Koszt szkolenia do uprawnień VFR Noc to 5.459 zł brutto.

Szkolenie do licencji pilota samolotowego zawodowego CPL(A). Czyli krok do zawodowego latania.

Jeśli pasja związana z lataniem przerodziła się w coś więcej, to kolejnym krokiem może być kariera zawodowa w lotnictwie. Tutaj niezbędne będzie uzyskanie licencji pilota zawodowego CPL(A). Podczas takiego szkolenia nauczymy się latać niemal w każdych warunkach atmosferycznych, poznamy specyfikę operacji lotniczych w kontrolowanej przestrzeni powietrznej oraz oczywiście otrzymamy uprawnienia do pilotowania samolotów za wynagrodzeniem!

By uzyskać licencję CPL(A) musimy ukończyć kurs teoretyczny pilota zawodowego lub teoretyczny kurs pilota liniowego (ATPL(A)), który kończy się egzaminem państwowym przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). To jednak nie wszystko – kolejnym krokiem będzie część praktyczna składająca się z minimum 25 godzin lotów, która obejmuje m.in. naukę pilotażu samolotu typu COMPLEX, loty nocne, loty w różnych warunkach atmosferycznych, czy też doskonalenie technik nawigacji.

Koszt takiego kursu praktycznego, który kończy się uzyskaniem licencji zawodowej to kwota 19.080 zł netto. Możemy jednak tę kwotę zmniejszyć, jeśli do szkolenia CPL(A) przystępujemy już po ukończeniu kursu IR(A). Wówczas całkowity koszt wynosi 12.180 zł netto. Co jest warte podkreślenia – szkolenia o charakterze zawodowym podlegają zwolnieniu z VAT.

W jaki sposób możemy jeszcze doskonalić swoją wiedzę?

Szkolenia o których wspomnieliśmy są niezbędne, by piąć się po szczeblach kariery w lotnictwie. Nie oznacza to jednak, że są to jedyne kursy. W Smart Aero Flight Academy prowadzimy również:

  • Szkolenie MEP(L), które zapozna nas ze specyfiką oraz umiejętnością latania samolotami wielosilnikowymi. Jest to zarazem dodatkowe uprawnienie, które wpisywane jest do licencji CPL(A) lub PPL(A). Uprawnia ono kursanta do wykonywania lotów na samolotach wielosilnikowych, a jego całkowity koszt wynosi 539 zł netto.
  • Kurs IRI, który jest szkoleniem umożliwiającym nam pełnienie roli instruktora do szkolenia w locie według wskazań przyrządów. Na tego typu kursie otrzymamy niezbędną wiedzę, która następnie będziemy przekazywać swoim uczniom. Koszt takiego kursu to 972 zł netto.
  • Szkolenie IR, które uprawnia nas do wykonywania lotów według przyrządów. Składa się z dwóch modułów – podstawowego i proceduralnego. Podobnie jak MEP(L), szkolenie IR jest dodatkowym uprawnieniem, wpisywanym do licencji CPL(A) lub PPL(A). Składa się ono ze 150-godzinnego szkolenia teoretycznego oraz 50-godzinnego szkolenia praktycznego. Za szkolenie IR musimy zapłacić około od 21.180 zł do 38.010 zł netto – w zależności od tego, na jakim dotychczasowym etapie nauki jesteśmy, jakie szkolenia zdążyliśmy ukończyć i na jakim samolocie będziemy chcieli je wykonać (samolot jednosilnikowy lub dwusilnikowy).