Historia Cessny C-152

Cessna C-152 to samolot, który od wielu lat z ogromnym powodzeniem jest używany jako maszyna treningowa dla pilotów. Jest sprawdzony i niezawodny, chociaż czasem niektórych kandydatów na pilota może zadziwiać jego wiek. Czy jest się czym przejmować ? I dlaczego Cessna C-152 zyskała miano samolotu-legendy ?

Historia Cessny C-152

Historia tego samolotu zaczyna się w zasadzie już pod koniec lat 50 XX wieku, kiedy powstaje jego prekursor – Cessna C-150. Była ona produkowana do 1977 roku, potem wprowadzono jej zmodernizowaną wersję, czyli właśnie Cessnę C-152. Co ciekawe, samoloty te praktycznie nie różniły się wizualnie, co powoduje dezorientację u wielu adeptów lotnictwa. Wprowadzono dosłownie kilka ulepszeń idąc tropem powiedzenia – lepsze jest wrogiem dobrego…

Najbardziej istotnymi zmianami w stosunku do starszego modelu jest przedłużony statecznik pionowy, zmieniła się również osłona silnika i silnik i wychylenia klap. Warto zapoznać się z tymi szczegółami, żeby potrafić odróżnić od siebie te samoloty, bo również starszy model jest w dalszym ciągu z powodzeniem stosowany w szkoleniu lotniczym.

Mimo tego, że samoloty mają już swoje lata, bo ich produkcję zakończono w latach 80, nie należy przejmować się ich wiekiem. Samoloty to nie samochody – są eksploatowane z dużo większą atencją, przez co mogą być użytkowane dużo dłużej – szczególnie przy ich odpowiedniej konserwacji. Pamiętać również należy, że w przeciwieństwie do samochodów, przeglądy samolotów są dokonywane znacznie częściej. Już co 50 godzin lotu sprawdzane są instalacje samolotu, wymieniany jest olej i podstawowe materiały eksploatacyjne, a to nie koniec mamy jeszcze bardziej szczegółowe przeglądy co 100 godzin, roczne itd. 

Jak wspomniano powyżej Cessna C-152 nie różni się znacząco od poprzedniego modelu, jeśli chodzi o specyfikację techniczną. Na uwagę zasługuje na pewno sprawdzony i wytrzymały silnik z rodziny Lycoming O-235, który zastąpił napędy od Continentala i Rolls-Royce, montowane w C-150. Mają one większą moc, skoczyła ona ze 100 do ok. 110 KM. Łatwo rozróżnić C150 od C152 po masce – jeśli ustawimy śmigło w pozycji poziomej, wlot powietrza na masce będzie zasłonięty w nowszym samolocie. Nie zmieniły się jednak osiągi samolotu w zakresie uzyskiwanej prędkości dalej wynosząc maksymalnie ok. 270 km/h. Rozmiary również praktycznie nie uległy zmianie, nawet masa została praktycznie taka sama – Cessna C-152 jest zaledwie 15 kilogramów cięższa od starszego modelu.

Jeśli planujesz zapisanie się na kurs pilotażu, to pewnie właśnie na jednym z wyżej wspomnianych modeli będziesz wykonywał swoje pierwsze loty. Cessny to bardzo dobre samoloty szkoleniowe, które mimo wieku nie wyszły z użytku – właściciele wolą o nie dbać, niż zamieniać je na nowsze modele. Do dzisiaj samoloty te są bardzo cenione i rozchwytywane na rynku, co skutkuje ich znikomą ilością w sprzedaży.